onsdag 3. februar 2016

Heisann! Lenge sidan sist!!
No for tida er det visst få som er på blogg - dei fleste er på facebook, visstnok.
Eg har ikkje tenkt å bli med der, men det er liten aktivitet her på bloggen min
og....  Om nokon er inne og les anar eg ikkje  Kunne jo vore litt interessant og
visst litt.... men.......

For tida held eg på og ryddar i gamle papir, brev m.m. Masse interessant lesnad
frå 1967 og framover........... Det var den gongen eg var ung........... No derimot
er eg jo blant dei mange "Vi over 60! " Og det er ein fin folkegruppe det og -
absolutt!! Men sannelig var det mykje kjekt då me var unge. Reiste på leir f.eks.
Ein annan ting eg har lagt merke til i breva eg fekk, at det var ein nød blant oss
unge om at det måtte koma vekkelse, og at "han og ho" måtte bli frelst. Skal tru
om den nøden er like sterk i dag??

Ute er det snø, litt vind og ellers småfuglar som fer og flaksar. Stor sett berre blåmeis og kjøttmeis, men ein og annan pilfink og gulspurv kjem og + eit par dompap og sidensvans..  INNE derimot har eg to kattar... Dei ville sikkert hatt
ein liten kjøttbit, men her får ingen pus ta ein fugl...Får rett nok høyra av og til
at pippip er pippip-mat for katten, men der har eg lagt ned forbud...

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Nei. tilbake  til gamle papir.

Fann eit par songar som eg fekk  lyst å skriva ned her. Kan ikkje melodien, men
litt "artig" å ta vare på gamle songar.. Om tekst og "lyrikken" er rett, er ein annan sak. Tek dei likevel med!

Her kjem den fyrste:

 DEN EVIGE STAD

Den evige herlige stad jeg kan se, fra løftenes solfylte topp
Dens strålende prakt som tindrende sne for øyet å skue der opp

Kor: Tenk at jeg skal bli med! Tenk at jeg skal bli med!
         Til himmelens stad hvor alle er glade, med Jesus skal jeg være med.

Jerusalems herlighet venter en dag på Herrens forløste fra jord.
I snehvite klær i Guds velbehag om Lammet skal synge i kor

Der lider og gråter Guds folk ikke mer thi alle er lækte av Gud
Vi skuer oss mett av alt det vi ser og nyter som kongelig brud 

Og hva meg enn møter i livet med Jesus, jeg fremad vil gå!
For han har av nåde meg givet en herlig og seirende tro

                 ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Neste dikt er som fylgjande:

JEG HVILER HOS JESUS


Jeg hviler hos Jesus, min trofaste hyrde. Ei finnes i verden så sikker en havn.
Ved Frelserens fot har jeg lagt ned min byrde, Og frigjort er sjelen fra uro og savn
Om fienden truer og larmer, Hos Jesus er trygghet og ro.
Og jeg er så trygg i hans armer, For der kan ei stormen meg nå



Jeg hviler hos Jesus når kraften er liten, og foten blir trett under vandringen her
Jeg kjenner hans favntak i heteste striden og føler hans nærhet og lyk'lig jeg er.
La verden kun true og larme, hos Jesus er hvile og ro
og jeg er så trygg i hans arme, thi der kan ei stormen meg nå.

Når ferden er endt og livs-solen seg senker,Jeg eier en fullkommen hvile til sist.
Når sjelen er løst fra de jordiske lenker Og frigjort seg svinger mot lys-landet hist.
Snart ser jeg Guds herlighet gløde fra  tronen, Da iler jeg frem
I porten meg møter et jublende: Velkommen hjem!

             ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Den siste songen eg fann har nok ein del skrivefeil, men eg tek den med akkurat slik den står.
Nokre gode poeng er her tross alt....

JEG NU SYNGE VIL EN SANG

Jeg nu synge vil en sang, om mitt skjønne Himmel-land, om det kjære dyrebare Jesu navn.
Og en dag jeg gikk på kne, mine synder jeg fikk se, da kom Jesus, frelste meg fra dødens ve.

Kor:
Å, det kjære dyrebare Jesu navn, med min syndetid, all død og sorg og savn, og min gang,

da du min sjel, Jeg i frelse fikk min del, aldri glemmer jeg at Jesus for meg led.

Jeg ser Himlens herlighet, Jeg ser gater ut av gull, Jeg ser tåreglansen når min Frelser ut
der han går og gjør i stand, hjem for meg i Himlens land, når det ferdig er , da kan jeg vente ham

Kor:
Tenk når skyene de revner oeg det ber, Jesus kjemper og sit strålegleder der,

og vi løftes opp i sky, hvilket herligt salig dy, hjemme frelst og fri, det gamle er forbi

Derfor synger jeg så glad, om den skjønne Himmelstad, når jeg vet at Jesus venter på meg der.
Sangen bruser for min tro i det store himmelkor, hvilken herlig sang jeg aldri sunget har.

Kor:
Derfor kjære sjel . å fly til Golgata, der er sete for han dine synder bar

der du ene har all krands, Jesus kommer meget snart, henter bruden hjem, og lyk'lig jeg er da

                          ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ja, det er nok litt forskjellig kva tekst og innhald gjeld, men litt "artig" å finna ein slik song
midt blandt kakeoppskrifter 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar